tisdag 13 maj 2008

Månadens fråga.



Vilken färgläggningsteknik föredrar du till uppstämplade motiv? löd månadens fråga. Jag har fått in 54 svar. Av dessa hade 21 st röstat för Distresser men nästan lika många hade röstat för Promarkerpennor, 17 st.


Kanske detta beror på att PM användningen snabbt accelererat och tillgängligheten i butikerna har ökat. Det är ju en tacksam penna att använda och ger fina resultat även för den som inte är så van att måla.

Distresser å sin sida kräver lite mer tålamod och är mer teknikkrävande än PM.

Ett kan man i alla fall säga är att de ger helt olika resultat på det man målar. Personligen tycker jag att det beror lite på vad man vill ha för stil på sina motiv som gör att man väljer det ena eller andra. (Jag använder båda.)

Några av er använder PM i tillägg med MCP teknik och det är väl den som ger mest nyansering till motivet. Det gillar jag!

När det gäller akvareller är det framförallt akvarellpennor som används. Själv har jag aldrig kommit överens med mina akvarell pennor, som jag ser att många andra verkligen gör, utan jag startade med mina gamla hederliga akvareller i kopp, helt naturligt eftersom jag målat akvarell i 26 år så är det nog kanske de som står mej varmast om hjärtat och som ger mej ett mer garanterat resultat eftersom jag "känner" dom.

Detta till trots är det PM + MCP och distresser som jag använder mest just nu, kanske för att det känns nytt och spännande.

Tack alla som ville vara med i min lilla undersökning!

Inga kommentarer: