måndag 22 september 2008

Pop-up kort aLa Dawn

På mångas begäran kommer här en beskrivning på pop-up kortet jag gjorde som DT i kort i fokus.
Själva videon finns på http://www.youtube.com/watch?v=vA44EZ5z_Tg så det här får bli en enklare vägledning.
På videon använder man måttet inches vilket jag själv känner mig hemma med, men för er som vill ha det i cm har jag skrivit det efter måttet inom parantes och i avvikande färg. Jag har försökt att vara så exakt som möjligt.

Hoppas ni kommer att förstå och att det inte ska bli för rörigt!

Då sätter vi igång!!

1. Skär till en cardstock i måtten 4 1/4 (10.8) x 11 (28)
2. Bigga cardstocken vid 1(2,5), 2 3/4 (7), 3 3/4 (9,5) och vid 5½ (14) vänd på cardstocken och gör likadant från andra hållet.
3. Gör en skåra vid biggningen vid 5½ (14). Starta ca 1½ cm in på arket och skär ca 9 cm
4. Vik alla biggningar.
5. Stämpla eller klä in kortet/asken innan du sätter ihop kortet. Jag har valt att klä med papper och måtten här är ju en smaksak och upp till var och en.

6: Sätt dubbel häftande tejp i båda kort ändar och var noga med att sätta den på det som är utsidan av pappret.

7. Knyt fast ett band om du väljer att ha det.

8. Själva pop-up kortet skär du till i cardstock i måtten 3 (7,7) x 5½ (14). Dawn har på sin video måttet 2 3/4 (7,7)x 5 (12,8) på den vita delen av kortet. Jag har valt att följa samma mått på papprena som jag har "klätt" kortet med, för att matcha min stil.

8. Dekorera pop-up kortet innan du monterar fast det.

9. Stick in kortet och tejpa fast det.


10: Pop-up!!!!!


11. Sen är det bara att dekorera kortet. Det är bara fantasin som kan begränsa sig!!


12. Så här blev mitt. Jag har använt de nya hÄngla stämplarna och text stämpeln på baksidan är från Prickiform. Papper från Cosmo Cricket. Blommor från Prima.


Om nått är oklart så fråga på så får vi red ut det!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Sååååå snyggt! Himmelskt! Och TACK igen, nu ska jag ta mig i kragen och försöka mig på det här!

Carola sa...

Fantastiskt fint! Någon gång kanske jag också vågar mig på ett pop-up kort..

Anonym sa...

Åh så snyggt! Tack för förklaringen.
Läggs till listan "tekniker att pröva" :-)

Anonym sa...

Åååå, va´fint! Måste prova....